úterý 13. července 2010

Monga: mladistvým gangsterem v Taipei

Nejsem právě příznivcem extrémně pomalých filmů Tsai Ming-lianga, asi nejznámějšího jména na poli taiwanského filmu. Z mála taiwanských snímků, jež jsem měl tu čest zhlédnout (skoro polovinu na filmovém festivalu Filmasia ročníku 2006, zaměřeném přímo na Taiwan), mi v paměti utkvěl především výborný horror Silk, slušná duchařina Heirloom a roztomilá komedie Holiday Dreaming. Mezi ně se po včerejší projekci zařadilo i poměrně ambiciózní gangsterské drama Monga (čsfd, trailer). Ačkoliv v rámci Asie nemá třeba na korejského gangsterského bratříčka Friend, jenž pracuje na hodně podobném dějovém půdorysu, je v době, kdy se v tradiční gangsterské asijské velmoci Hong Kongu v poslední době točí hlavně policejní kriminálky a thrillery, vítaným osvěžením. Kdo již viděl Friend, bude hned od úvodu vědět, která bude bít. Trochu plachý, ale jinak kurážný mladík se vzepře šikaně na nové střední škole, do niž přestoupil, a zaujme členy čtyrčlenného mladistvého gangu, operujícího na ulicích staré taipeiské čtvrti osmdesátých let minulého století. Mladí bijci ho vezmou mezi sebe, čímž začne klasický příběh o přátelství, zradě a budování pouliční gangsterské kariéry.
Takřka ve všech atributech subžánru asijských gangsterek se nemají taiwanští filmaři za co stydět. Audiovizuál má Monga velice zdařilý - pěkně sytě barevný obraz v denních scénách střídá žlutohnědý filtr ve scénách nočních, dojde i na pár efektních zpomalovaček a flashbacků, romantická odrhovačka emocionálně podtrhuje pasáže, kdy je hrdina u své lásky... Mladí herci dobře hrají, interakce mezi nimi neskřípe. Přechod z odlehčené roviny do dramatické je takřka bezešvý, vše se nese v uvěřitelném duchu. Vytknout lze snad jen bitky, u kterých se snaha o syrové podání hlavně zásluhou choreografie poněkud míjí účinkem. Jak je v asijských gangsterkách zvykem, při vyřizování účtů mají menšinový prostor střelné zbraně a prim hraje chladná ocel. Jak již bylo řečeno, příběhově není Monga nic světoborného, ale že patří k lepším asijským žánrovkám, to jí nikdo nevezme. 7-8/10

Žádné komentáře: