úterý 2. srpna 2011

Jak mi to napodruhé vyšlo...

Nejdříve jsem si říkal, že o druhém pokusu dostat se na koreanistiku na FF UK sem psát nebudu, ale při pohledu na dopis o přijetí, jenž mi přišel před pár dny a leží mi stále vedle kompu (abych se občas mohl pokochat, protože jsem se na úspěšné přijímačky fakt nadřel), jsem změnil názor. Takže se podělím o menší info, jak to letos probíhalo a jak se mi to nakonec podařilo s odřenýma ušima zvládnout...
Loni jsem přijímačky na koreanistiku dost prožíval. Spolu se mnou se hlásilo několik kamarádů a známých, a jelikož jsem to na vysokou zkoušel poprvé v životě, tak trochu jsem nevěděl, do čeho jdu. Motivace byla vysoká, bohužel první kolo skončilo fiaskem a v lepším druhém jsem bodovou ztrátu už nedohonil. Poněvadž prostředí se mi líbilo, kantoři mi přišli fajn a o obor jsem neztratil zájem, řekl jsem si, že to nejspíše zkusím i letos. I když v práci na začátku roku došlo k několika nepříjemným změnám hlavně ohledně docházky, nenechal jsem se zviklat a vrhnul se do příprav. Již jsem věděl, do čeho jdu a nechtěl jsem nic ponechat náhodě. Dějiny Koreje jsem tentokrát projel skutečně důkladně, narozdíl od minula jsem neopomněl jazykovou část a od mého bezvadného trenéra taekwonda jsem si půjčil starší koreanistická skripta. A to mi ve finále zachránilo kejhák...
Na obor se letos hlásilo celkem 41 uchazečů (loni 44). Při úvodní písemné části jsme se s Markétou (dělala se mnou přijímačky také minulý rok) a Zuzkou (kolegyně z asiantitulky.cz) divili, protože lidí dorazilo do učebny podstatně méně. Napočítali jsme včetně nás pouhých 28 uchazečů. Zuzka to ironicky okomentovala, že se v tu dobu konají ve Francii koncerty hvězd k-popu. Asi bizarní důvod, proč nepřijít na přijímačky, ale vzhledem k preferencím části slečen, které se na obor obvykle hlásí, by mě to vlastně ani nepřekvapovalo... Písemná část byla v pohodě. U anglické gramatiky mě už nepoléval studený pot a podle všeho jsem z ní vyválčil dva bodíky z pěti. Všeobecný test nebyl nijak těžký. Obtížné nebyly ani 3 otázky, které se mi podařilo zvorat (generální tajemník OSN Pan Ki-mun, hangul je písmo fonemografické a korejský název KLDR - Čoson mindžudžui inmin konghwaguk (v testu a literatuře se používá český přepis)). Ve finále mě ty zbytečně ztracené body naštěstí nemusely mrzet. I přesto, že u eseje (o korejské popkulturní "hallyu" vlně se zaměřením na korejský film) jsem se opět nechal unést a ujela mi forma. Poněvadž letos byl mezi 1. a 2. kolem rozestup jen pár dní, výsledky jsme se dozvěděli hned následující den. 34 bodů a 11. místo - dobrá výchozí pozice do ústní části.
2. kolo poznamenala stávka dopravních odborářů, kvůli níž mi byly zkoušky v pátek večer oznámením v mailu přesunuty z pondělí na středu. Moc se mi to nelíbílo, jelikož v pondělí a úterý jsem musel na noc do práce a tak narychlo to nešlo změnit. Ale protože bych v budoucnu musel sem tam běžet z práce rovnou do školy, vzal jsem to jako generálku. Před ústní částí jsem v poklidu dorazil domů, stačil se osprchnout a nasnídat a přijít před koreanistický kabinet v Celetné skoro 10 minut před osmou. Na začátku vyšlo najevo, že po první části 3 lidi vypadli z kola ven a druhou nás tak dělá 25. Rozhodlo se, že nejdříve půjdou na řadu uchazeči, kteří mají ten den další zkoušky. Mezi po nich následující dobrovolníky se mi nechtělo, tudíž jsem měl s holkami minimálně do dvanácté hodiny volno. Zalezli jsme do nedalekého podniku Bohemia Bagel, dali si snídani a 3 hodiny se zkoušeli z korejské války a dalších témat. Ve dvanáct jsme znovu dorazili na místo činu a bylo nám jasné, že se na řadu jen tak hned nedostaneme, poněvadž z první várky pár lidí ještě čekalo na holení před komisí.
Asi v půl druhé se nikomu nechtělo jít dovnitř. Okolo sedící slečny a předsedkyně komise se pustily do mě, takže jsem chtě nechtě naklusal dovnitř já. Hned na začátku mě zaskočila otázka, co napsal Alois Pultr, zakladatel koreanistiky. Průběh prezentace motivace ke studiu jsem si představoval také jinak. Komise to musela odzívat. A cpát do toho korejský film nebylo nejšťastnější. Aspoň jsem se dočkal otázky, kdo natočil Oldboye. :) Ke každé z následujících otázek jsem něco řekl, ale suverénním podáním se to nazvat nedalo. Ptali se mě na dvě knížky ze seznamu doporučené literatury, severokorejskou státní ideologii čučche, Tchajwan a Čankajška, japonský loutkový stát Mandžukuo, aglutinační jazyk a další. Překlad německého textu jsem zvoral. Loni jsem s ním patřil mezi nejlepší, letos mezi nejhorší. Spoléhat na 11 let němčiny na školách a vůbec se na to nepodívat se nevyplatilo. Ostuda. Z kabinetu jsem vyšel jako schlíplá slepice. Ale výsledných 31 bodů nebylo tak úplně špatných, protože mnohým dalším se dařilo ještě hůř. A slova komise, že proti loňsku jsem udělal pokrok, potěšila. Na rozhřešení, jestli mi 65 bodů bude stačit nebo ne, jsem každopádně musel počkat měsíc. 13. července v poledne se na stránkách FF UK v přehledu minimálních počtů bodů potřebných k přijetí u koreanistiky objevilo 64, takže to bylo jasné. Povedlo se. O jediný bod!
V současnosti vylepšuji angličtinu, abych na podzim neudělal ostudu, a i když mi je jasné, že skloubit práci a denní studium nebude procházka růžovým sadem, a někteří lidé z mého okolí si budou ťukat na čelo, až se to dozví (s rodiči to bude ještě horší), jsem rozhodnut do toho jít. Docela se těším. Korejština a věci okolo obou Korejí a východní Asie mě stále dost zajímají a chodit jen do práce mě moc nenaplňuje, tak proč studium koreanistiky nezkusit... Čeká mě nové prostředí, nová motivace. Fakt, že mezi ostatními studenty budu věkově dědek, je mi celkem u zadele. Někdy mám pocit, že mě puberta v jednatřiceti ještě nepřešla... Tento blog bych už v podstatě mohl přejmenovat na korejský, jelikož Korejím se budu věnovat mnohem intenzivněji. A možná na konci roku sem napíši report, jak mi to jde. :)

6 komentářů:

Shinigami řekl(a)...

Tak předně obrovská gratulace k takovému úspěchu, protože dostat se na jakoukoliv filologii na UK je téměř nadlidský výkon. A přeju hodně sil do budoucna, protože skloubit tak náročné studium s prací bude asi záhul.

Před pár dny jsem našla tady to tvoje hnízdečko a jelikož jsem taky poznamenaná dálným východem, budu tu asi oxidovat častěji. Nevadí?

Dost trpím na japonské filmaře (Kitano, Sono, Miike, Tsukamoto, Toyoda, Miyazaki), ovšem neviděla ještě ani tisícinu toho, co bych chtěla. A přiznávám bez mučení, že ta obrovská černá díra v mých filmových znalostech se jmenuje korejský film, takže se ji díky tvému blogu pokusím zaplnit :o)

Kolosální žrout řekl(a)...

Určitě nevadí. :) A děkuji moc. Jinak na koreanistiku se hlásí každoročně maximálně do padesáti lidí, takže pokud se komplexně připravíš, budeš mít přehled (vedle Korejí je dobré něco vědět i o Číně, Japonsku a Tchajwanu) a uděláš dobrý dojem na komisi, je šance na přijetí slušná.
Na větší psaní jsem poněkud líný, takže článků tu moc nemám, ale o korejských filmech je jich asi většina. Na asijské filmy se systematicky dívám kolem 6 let. Dříve to byla vášeň, teď už je to spíše koníček.

Anonymní řekl(a)...

Moc gratuluji k přijetí! Mě letos přijali na obor anglistika - amerikanistika (mimochodem taky o bod :D). Proč zde ale otravuju komentářem xD Krom FF budu dělat i FHS (takže další obor by byl teď bláznovství), ale po bakaláři bych ráda zkusila koreanistiku. Myslíš, že bys mi mohl říct nebo ještě lépe doporučit knížky, které by se mi mohly hodit?
A jak moc velkou znalost němčiny x francouzštiny potřebuji? Jsem angličtinář a španělštinář, tak abych věděla, jak moc se učit i na tuhleb část přijímaček. Děkuji moc. Andy
(infernaculo@seznam.cz)

Kolosální žrout řekl(a)...

Odpovím ti tady. Také ti gratuluji k přijetí. Co se týče knížek, tak jsem četl jen ty v češtině. Základ jsou Dějiny Koreje, tam je vše podstatné. Z prózy mě bavily třeba Kainovi potomci či Pchjongjangská akvária. Zaujala mě i knížka od vedoucí koreanistiky o životě v Koreji: V Koreji se Korejcům nevyhneme. Částečně to lze říct i o Slzách mé duše. Četl jsem hodně o korejské válce, leč u obou přijímaček mi to k ničemu nebylo. A tebe válčení nejspíše jako většinu holek asi nebude zajímat. :) Další doporučená literatury je na této stránce http://udlv.ff.cuni.cz/cz/korea/korea.htm.
Ohledně druhého světového jazyka asi nepředpokládají nadprůměrnou znalost, beztak dost středoškoláků mělo němčinu nebo francouzštinu jen na střední tak 2-3 roky (to bylo za mě, nevím, jak to je teď). Toho bych se nebál. U přijímaček si šlo zvolit ještě ruštinu. Jestli nějaký další jazyk (španělštinu ad.), to netuším...

Anonymní řekl(a)...

Děkuju moc za rady :) Tvrdím, že se vždycky všechny hodí. Tak hodně štěstí!

P.S. Krom seriálů a filmů je korejská válka pro mě zatím nejzajímavějším tématem :D takže bych všechny holky neházela do jednoho pytle.

Anonymní řekl(a)...

A můžu se zeptat, kde jsi viděl, kolikátý jsi v pořadí? Mě by to totiž hrozně zajímalo, ale nikde to nemůžu najít... O.o