Kinodistribuce
Korejské
filmy se v české oficiální kinodistribuci objevovaly pouze poskrovnu.
V posledních 3 letech v ní dokonce nebyl uveden žádný korejský film.
Mezi lety 2003 a 2008 se do našich kin dostalo 9 korejských snímků a jedna
koprodukce. Obří kus z tohoto skromného koláče si ukrojila díla oblíbence
našich diváků Kim Ki-duka, která se u nás promítala v 7 případech. Jednalo
se o nezávislé snímky Ostrov (anglický titul The Isle; distributor Asociace
českých filmových klubů), Jaro, léto, podzim, zima… a jaro (Spring, Summer,
Fall, Winter… and Spring; SPI International), 3-iron (3-iron; Artcam), Luk (The
Bow; Aerofilms), Samaritánka (Samaritan Girls; Aerofilms), Čas (Time; Artcam) a
Dech (Breath; Artcam). Ve dvou případech se dostalo na díla Park Chan-wooka:
dramata Old Boy (Oldboy; Artcam) a Nebohá paní Pomsta (Sympathy for Lady
Vengeance; Artcam). Jako poslední se u nás objevila povídka od Bong Joon-hoa
v rámci povídkového triptychu Tokio! (Tokyo!; Hollywood Classic Entertainment).
Korejské filmy se tedy na tuzemských velkých plátnech prezentují převážně během
českých filmových festivalů, na nichž byl, je a bude výběr nesrovnatelně větší.
Filmové festivaly
Korejská kinematografie má pravidelné
zastoupení v nesoutěžních sekcích našeho největšího filmového festivalu
v Karlových Varech (MFF KV). Oblíbená je především tvorba režiséra Kim
Ki-duka, jenž festival několikrát osobně navštívil. V programu se objevují
subtilní nezávislá dramata až po blockbustery typu Mutanta (The Host).
Tuzemským filmovým festivalem
s nejfrekventovanějším výskytem korejských filmů je prosincový pražský festival
asijského filmu Filmasia, jenž během sedmi ročníků uvedl několik desítek korejských
snímků. Hned první ročník byl primárně zaměřený na korejskou kinematografii a
ve třech programových sekcích (Zaostřeno na Koreu, Pocta režisérovi: Park
Chan-wook a Pocta herci: Han Suk-kyu) nabídl českému divákovi rekordních 18
korejských snímků. Tomuto počtu se už žádný jiný ročník, ani festival, bohužel
nepřiblížily. Poslední sedmý ročník nebyl na korejské kousky skoupý.
V rámci profilu režiséra Bong Joon-hoa uvedl 4 jeho snímky plus jednu
povídku, přičemž pan režisér se dostavil osobně z předprodukce
koprodukčního thrilleru Snow Piercer, který bude natáčet od jara
v pražských filmových ateliérech Barrandov, a podebatoval s diváky.
Dále se divákům poštěstilo vidět 3 z desítky nejnavštěvovanějších
korejských filmů v korejských kinech roku 2011 (melodrama Sunny, válečný
spektákl The Front Line a akční Quick) a jeden z divácky nejúspěšnějších
snímků roku 2010, thriller The Man from Nowhere.
V září 2010 se odehrál
v pražském kině Světozor zatím jediný filmový festival zaměřený pouze na
korejskou kinematografii. Festival korejských filmů však nabídl skromné 4
snímky. Následující rok se bohužel druhý ročník nekonal.
Občas se nějaký korejský film objeví na
letním pražkém mezinárodním filmovém festivalu studentských filmů a debutů
Fresh Film Fest (v posledním 8. ročníku thriller The Yellow Sea) či na
březnovém pražském mezinárodním filmovém festivalu Febio Fest, na kterém byla
v roce 2011 uvedena dvě vztahová dramata od klasika korejského nezávislého
filmu Hong Sang-sooa a kontroverzní drama Bedevilled.
Pravidelná promítání korejských filmů
pro filmové nadšence pořádala v rámci Filmového klubu v proměnlivých
podmínkách (dříve malý sál Informačního centra vlády, posléze učebna na FAMU)
Česko-korejská společnost. Bohužel poslední promítání proběhlo v květnu
roku 2011.
DVD
Na DVD vydanými tuzemskými distributory
se objevují korejské filmy zřídka. V roce 2003 bylo vydáno historické
drama Válečník (Musa the Warrior; distributor Intersonic) v sestříhané
verzi. V roce 2004 akční sci-fi Zabij systém (Ressurection of the Little
Match Girl; Intersonic) a Yesterday (Yesterday; Intersonic), a známé drama
Pečeť vraha (Memories of Murder; Intersonic). Roku 2005 přišel na náš trh pouze
válečný hit Pouta války (Tae Guk Gi: The Broterhood of War; Bonton Home
Entertainment) pravděpodobně v nejpovedenější tuzemské DVD edici
korejského filmu.
V roce 2006 byly vydány budhistické drama Jaro, léto,
podzim, zima…a jaro (Spring, Summer, Fall, Winter…and Spring; SPI
International) a kultovní akční drama Old Boy (Oldboy; Artcam prostřednictvím
Filmhouse). Roku 2007 artové drama 3-iron (3-iron; Artcam prostřednictvím
Filmhouse), historický akční film Soupeři (Duelist; Magic Box) a akční drama
Clementine (Clementine; Dimas). V roce 2008 byla uvedena akční
fantasy Noc úplňku (The Restless; Intersonic) a Dračí války (Dragon Wars;
Bonton), akční animovaný film Zkáza Escobanu (Wonderful Days; MIDO) a
historická koprodukce Válka rozumu a cti (A Battle of Wits; Hollywood Classic
Entertainment).
Od roku 2009 již byla většina korejských filmů prodávána
v papírových pošetkách na stáncích. Tento rok vyšlo drama Nebohá paní
Pomsta (Sympathy for Lady Vengeance; Artcam prostřednictvím Filmhouse),
historická koprodukce Tři království: Vzkříšení draka (Three Kingdoms:
Ressurection of the Dragon; Magic Box) a artová dramata Čas (Time; Filmhouse) a
Samaritánka (Samaritan Girl; Aerofilms prostřednictvím deníku Aha). V roce 2010 přišel na náš trh akční
historický snímek Zbraň odplaty (The Divine Weapon; Vapet), akční hit Hodný,
zlý a divný (The God, the Bad and the Weird; Vapet) a thriller Bílé maso (The
Chaser; Vapet). Byly znovu vydány tituly Pečeť vraha (Intersonic), Clementine
(Vapet) a Samaritánka (Sony BMG). Roku
2011 vyšel pouze akční thriller Oko za oko (Eye for an Eye; Vapet).
Fanouškovská základna na českém
internetu
Na českém internetu neexistují stránky,
jež by se zabývaly jen korejskou kinematografií. Nejvíc článků o korejském
filmu najdeme na specializovaném webu o asijském filmu rejže, který však
trpí malou frekvencí vydaných článků a několik měsíců nebyl aktualizován. Dále
se skromné množství článků objevuje na blozích filmových nadšenců. Fanoušci korejského
filmu se léta koncentrují kolem Česko-Slovenské filmové databáze (čsfd),
v které mají stovky až tisíce korejských snímků, herců a režisérů svůj
profil, a kolem diskuzních stránek asiantitulky. Největší popularitu na
českém internetu moderní korejský film zažil v rozmezí let 2005 a 2007,
kdy byly nejprve „objeveny“ známé snímky typu My Sassy Girl, do našich kin
přišli oceňované kousky Oldboy a 3-iron, a korejská kinematografie si zejména
na stránkách čsfd.cz získala velké množství nadšených příznivců a také odpůrců,
mluvících o korejském hypeu a vlně nadhodnocování korejských snímků. Postupně
se situace uklidnila, řady nadšenců prořídly a v současnosti korejská
kinematografie popularitou mezi tuzemskými filmovými fanoušky z asijského
filmového teritoria nikterak nevyčnívá. Autor článku se hlavní
vlny popularity korejského filmu na českém internetu a častých půtek mezi jeho
příznivci a odpůrci sám aktivně účastnil. Oblibu korejského filmu u něho
v roce 2005 nenastartovala My Sassy Girl, ani Oldboy, ale hororové
psychologické drama A Tale of Two Sisters.
Pozn. autora: Tento článek měl být původně součástí mé seminární práce o moderním korejském filmu na koreanistice. Jelikož moje koreanistická anabáze neměla bohužel z několika důvodů dlouhého trvání, kopíruji jedinou dokončenou kapitolu seminární práce s drobnými úpravami sem. Hodně jsem v ní čerpal z přehledové části serveru rejže.cz.
1 komentář:
Celkem hezký shrnutí pro neznalé. Škoda, že to není dopsané celé :)
Okomentovat