pondělí 2. dubna 2012

Korejský film v ČR

Kinodistribuce
Korejské filmy se v české oficiální kinodistribuci objevovaly pouze poskrovnu. V posledních 3 letech v ní dokonce nebyl uveden žádný korejský film. Mezi lety 2003 a 2008 se do našich kin dostalo 9 korejských snímků a jedna koprodukce. Obří kus z tohoto skromného koláče si ukrojila díla oblíbence našich diváků Kim Ki-duka, která se u nás promítala v 7 případech. Jednalo se o nezávislé snímky Ostrov (anglický titul The Isle; distributor Asociace českých filmových klubů), Jaro, léto, podzim, zima… a jaro (Spring, Summer, Fall, Winter… and Spring; SPI International), 3-iron (3-iron; Artcam), Luk (The Bow; Aerofilms), Samaritánka (Samaritan Girls; Aerofilms), Čas (Time; Artcam) a Dech (Breath; Artcam). Ve dvou případech se dostalo na díla Park Chan-wooka: dramata Old Boy (Oldboy; Artcam) a Nebohá paní Pomsta (Sympathy for Lady Vengeance; Artcam). Jako poslední se u nás objevila povídka od Bong Joon-hoa v rámci povídkového triptychu Tokio! (Tokyo!; Hollywood Classic Entertainment). Korejské filmy se tedy na tuzemských velkých plátnech prezentují převážně během českých filmových festivalů, na nichž byl, je a bude výběr nesrovnatelně větší. 

Filmové festivaly
Korejská kinematografie má pravidelné zastoupení v nesoutěžních sekcích našeho největšího filmového festivalu v Karlových Varech (MFF KV). Oblíbená je především tvorba režiséra Kim Ki-duka, jenž festival několikrát osobně navštívil. V programu se objevují subtilní nezávislá dramata až po blockbustery typu Mutanta (The Host).
Tuzemským filmovým festivalem s nejfrekventovanějším výskytem korejských filmů je prosincový pražský festival asijského filmu Filmasia, jenž během sedmi ročníků uvedl několik desítek korejských snímků. Hned první ročník byl primárně zaměřený na korejskou kinematografii a ve třech programových sekcích (Zaostřeno na Koreu, Pocta režisérovi: Park Chan-wook a Pocta herci: Han Suk-kyu) nabídl českému divákovi rekordních 18 korejských snímků. Tomuto počtu se už žádný jiný ročník, ani festival, bohužel nepřiblížily. Poslední sedmý ročník nebyl na korejské kousky skoupý. V rámci profilu režiséra Bong Joon-hoa uvedl 4 jeho snímky plus jednu povídku, přičemž pan režisér se dostavil osobně z předprodukce koprodukčního thrilleru Snow Piercer, který bude natáčet od jara v pražských filmových ateliérech Barrandov, a podebatoval s diváky. Dále se divákům poštěstilo vidět 3 z desítky nejnavštěvovanějších korejských filmů v korejských kinech roku 2011 (melodrama Sunny, válečný spektákl The Front Line a akční Quick) a jeden z divácky nejúspěšnějších snímků roku 2010, thriller The Man from Nowhere.
V září 2010 se odehrál v pražském kině Světozor zatím jediný filmový festival zaměřený pouze na korejskou kinematografii. Festival korejských filmů však nabídl skromné 4 snímky. Následující rok se bohužel druhý ročník nekonal.
Občas se nějaký korejský film objeví na letním pražkém mezinárodním filmovém festivalu studentských filmů a debutů Fresh Film Fest (v posledním 8. ročníku thriller The Yellow Sea) či na březnovém pražském mezinárodním filmovém festivalu Febio Fest, na kterém byla v roce 2011 uvedena dvě vztahová dramata od klasika korejského nezávislého filmu Hong Sang-sooa a kontroverzní drama Bedevilled.
Pravidelná promítání korejských filmů pro filmové nadšence pořádala v rámci Filmového klubu v proměnlivých podmínkách (dříve malý sál Informačního centra vlády, posléze učebna na FAMU) Česko-korejská společnost. Bohužel poslední promítání proběhlo v květnu roku 2011.
DVD
Na DVD vydanými tuzemskými distributory se objevují korejské filmy zřídka. V roce 2003 bylo vydáno historické drama Válečník (Musa the Warrior; distributor Intersonic) v sestříhané verzi. V roce 2004 akční sci-fi Zabij systém (Ressurection of the Little Match Girl; Intersonic) a Yesterday (Yesterday; Intersonic), a známé drama Pečeť vraha (Memories of Murder; Intersonic). Roku 2005 přišel na náš trh pouze válečný hit Pouta války (Tae Guk Gi: The Broterhood of War; Bonton Home Entertainment) pravděpodobně v nejpovedenější tuzemské DVD edici korejského filmu. 
V roce 2006 byly vydány budhistické drama Jaro, léto, podzim, zima…a jaro (Spring, Summer, Fall, Winter…and Spring; SPI International) a kultovní akční drama Old Boy (Oldboy; Artcam prostřednictvím Filmhouse). Roku 2007 artové drama 3-iron (3-iron; Artcam prostřednictvím Filmhouse), historický akční film Soupeři (Duelist; Magic Box) a akční drama Clementine (Clementine; Dimas). V roce 2008 byla uvedena akční fantasy Noc úplňku (The Restless; Intersonic) a Dračí války (Dragon Wars; Bonton), akční animovaný film Zkáza Escobanu (Wonderful Days; MIDO) a historická koprodukce Válka rozumu a cti (A Battle of Wits; Hollywood Classic Entertainment). 
Od roku 2009 již byla většina korejských filmů prodávána v papírových pošetkách na stáncích. Tento rok vyšlo drama Nebohá paní Pomsta (Sympathy for Lady Vengeance; Artcam prostřednictvím Filmhouse), historická koprodukce Tři království: Vzkříšení draka (Three Kingdoms: Ressurection of the Dragon; Magic Box) a artová dramata Čas (Time; Filmhouse) a Samaritánka (Samaritan Girl; Aerofilms prostřednictvím deníku Aha). V roce 2010 přišel na náš trh akční historický snímek Zbraň odplaty (The Divine Weapon; Vapet), akční hit Hodný, zlý a divný (The God, the Bad and the Weird; Vapet) a thriller Bílé maso (The Chaser; Vapet). Byly znovu vydány tituly Pečeť vraha (Intersonic), Clementine (Vapet) a Samaritánka (Sony BMG).  Roku 2011 vyšel pouze akční thriller Oko za oko (Eye for an Eye; Vapet). 
Fanouškovská základna na českém internetu
Na českém internetu neexistují stránky, jež by se zabývaly jen korejskou kinematografií. Nejvíc článků o korejském filmu najdeme na specializovaném webu o asijském filmu rejže, který však trpí malou frekvencí vydaných článků a několik měsíců nebyl aktualizován. Dále se skromné množství článků objevuje na blozích filmových nadšenců. Fanoušci korejského filmu se léta koncentrují kolem Česko-Slovenské filmové databáze (čsfd), v které mají stovky až tisíce korejských snímků, herců a režisérů svůj profil, a kolem diskuzních stránek asiantitulky. Největší popularitu na českém internetu moderní korejský film zažil v rozmezí let 2005 a 2007, kdy byly nejprve „objeveny“ známé snímky typu My Sassy Girl, do našich kin přišli oceňované kousky Oldboy a 3-iron, a korejská kinematografie si zejména na stránkách čsfd.cz získala velké množství nadšených příznivců a také odpůrců, mluvících o korejském hypeu a vlně nadhodnocování korejských snímků. Postupně se situace uklidnila, řady nadšenců prořídly a v současnosti korejská kinematografie popularitou mezi tuzemskými filmovými fanoušky z asijského filmového teritoria nikterak nevyčnívá. Autor článku se hlavní vlny popularity korejského filmu na českém internetu a častých půtek mezi jeho příznivci a odpůrci sám aktivně účastnil. Oblibu korejského filmu u něho v roce 2005 nenastartovala My Sassy Girl, ani Oldboy, ale hororové psychologické drama A Tale of Two Sisters.

Pozn. autora: Tento článek měl být původně součástí mé seminární práce o moderním korejském filmu na koreanistice. Jelikož moje koreanistická anabáze neměla bohužel z několika důvodů dlouhého trvání, kopíruji jedinou dokončenou kapitolu seminární práce s drobnými úpravami sem. Hodně jsem v ní čerpal z přehledové části serveru rejže.cz.

1 komentář:

Vojta řekl(a)...

Celkem hezký shrnutí pro neznalé. Škoda, že to není dopsané celé :)